De komende vier maanden geldt op de Zwart Janstraat eenrichtingsverkeer voor auto’s en vrachtverkeer. Zij kunnen als proef alleen de straat inrijden via de Bergweg of de 3e Pijnackerstraat in de richting van de Noordmolenstraat.
Fietsers krijgen hierdoor meer ruimte op straat. De gemeente onderzoekt met deze proef of de straat veiliger en overzichtelijker wordt. Tijdens de proef mag het autoverkeer op de Bergweg tijdelijk links afslaan naar de Zwart Janstraat. Het kruispunt en de verkeerslichten worden hierop aangepast. Op de Zwart Janstraat krijgen fietsers extra belijning. Vorig jaar zijn al verkeersdrempels aangelegd om de snelheid voor auto’s te verlagen.
Op meerdere manieren verzamelt de gemeente de komende vier maanden data om de verkeersveiligheid te toetsen. Zo wordt er goed gemeten hoeveel verkeer er door de Zwart Jansstraat en omliggende straten rijdt. Bewoners en ondernemers uit de Zwart Janstraat en omgeving helpen mee met deze monitoring. Ze krijgen tijdens de proef een vragenlijst om de veiligheid te toetsen.
Ook gebruikers van de weg zijn bij de proef betrokken. Maandelijks krijgen ze op straat de vraag hoe ze de verkeersveiligheid ervaren met het eenrichtingsverkeer. Op basis van al deze data komt er een besluit of de verkeerssituatie definitief wordt of niet.
Uit verkeersonderzoek blijkt dat er veel doorgaand verkeer richting de snelweg door de Zwart Janstraat rijdt. Ook wordt in de straat vaak dubbel geparkeerd. Dat zorgt voor onveilige en onoverzichtelijke situaties tussen fietsers, voetgangers en auto’s. Ook het laden en lossen van het vele vrachtverkeer maakt de straat drukker en onveiliger. Sinds 2019 zijn er 46 personen betrokken geweest bij 27 ongevallen door verkeersdrukte in deze straat. Daarom is de gemeente gestart met de proef om het verkeer veiliger door de straat te laten gaan.